Olin aikoinani neljä ja puoli vuotta Kotivinkki-lehden muoti- ja kauneustoimittaja. Viihdyn vieläkin kauppamme kemikaalio-osastolla. On hauskaa hyllyttää tuotteita, joiden pakkaukset ovat täynnä merkityksiä ja ostajalle tarkoitettuja rooleja.
Keveinä ja liukkaina hiusväripakkaukset menevät helposti vinoon, mutta niiden mallit ovat minusta kauneimpia arkitodellisuuteen kuviteltavia naisia. Tuulikone hulmuttaa kiiltävää tukka ja kaikki elämässä on kohdallaan. Nuorille suunnattujen merkkien kuvissa on lisäksi hulluttelevaa toimintaa. Kauneushanteille uskalletaan nauraa, koska elämässä on muutakin. Sinitukkaiset tytöt tuntevat yhteiskunnan rakenteet ja pelaavat tätä peliä omilla ehdoillaan.
Mutta miksi he kaikki ovat naisia? Värjääväthän miehetkin hiuksiaan. Entä millaisia olisivat nuorille miehille tarkoitettujen värien mallit? Saisivatko miehetkin olla leikkisiä? Olisiko sinisen värin jannulla irokeesi vai terävä siili? Olisiko Mister Kupari runsaskutrinen hippirakastaja kukkia parrassaan? Käyttäisikö joku meikkiä?
Suihkusaippuoita miehille sentään on, mutta putelit tuntuvat rangaistuksilta. Mustaa, harmaata, tumman sinistä ja hippusellinen oranssia – vakavuutta, kuria, suorittamista. Vaikka monet miesasiakkaistamme ovat töissä kaivoksilla, olen varma, että heidän elämässä on paljon enemmän värejä ja tunteita. Näen sen kassalla: he ostavat ongelmitta vaaleanpunaisia Geisha-suklaalevyjä, naivistisen kirjavia Carneval-keksejä, hekumallisia rahkavanukkaita ja sinisiä palautumisjuomia.
Pakkausten oikeasti modernit mieshahmot löytyvät käytävän alusta. Libero Newborn – vaippojen paketissa vauva nukkuu isänsä paljaan rinnan päällä ja aivan tarkoituksella myös isän nänni on otettu kuvaan mukaan. Tunteet on sallittu, hellyys on sallittu, sitoutuminen on sallittu ja myös naisille aiemmin yksinomaan kuuluneet roolit on sallittu.
Kun vaippapaketin pienokainen on varttunut aikuiseksi, elämme aivan toisenlaisessa maailmassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti